вторник, 1 ноября 2016 г.

Абетка поета

Урок №1
Тема. "Рима. Складання віршів за малюнками"
1. Гра «Слово заблукало».
Блузка, сукня, плаття, рубашка, пальто.
Читання, життя, Катя, волосся, суддя, обличчя, га­луззя.
Морква, буряк, картопля, часник, сливи, цибуля.
2. Скоротіть речення.
Біла лілія підставила золотій рибці зелений листочок.
3. Замініть одне слово.
На молодій берізці зеленіло листя.
4. Гра «Так чи не так?»
На білокорій березі висіли кетяги калини.
Високо у небі кружляє їжак.
Лисичка доглядала свого меншого братика-півника.
5.     Доповніть речення. 
 Зимова ніч...
6.     Гра «Веселі рими».
Низький — вузький, близько — ...,
живе —..., зимівля —....
7. Слухайте рими — відгадуйте вірш."
Рима:                   ' .
віконце — сонце,
зарядку — кладку,
 лужок — садок.
Діти декламують рядки з вірша М. Стельмаха «Сонце стукає в віконце».
Сонце стукає в віконце,
Ти не спи, як сходить сонце.
Прокидайся — й на зарядку,   ,
 А з зарядки та й на кладку,
Через кладку на лужок,
А з лужка та в садок.
8. Гра «Відновіть вірш на основі рими (П. Воронько «Дід Мороз несе мішок»).




Дай Ганнусі кожушок, 
Розв'яжи мерщій мішок, 
Хай вона пограє в сніжки. 
Надінь валянки на ніжки,

Розв'яжи мерщій мішок,
Дай Ганнусі кожушок,
Надінь валянки на ніжки, 
Хай вона пограє в сніжки.

9.Чистомовка
Ги-ги-ги — давно колись  жили Боги.
 Ня-ня-ня — у Діани невдале полювання.
Ів-ів-ів — звуки флейти розігнали звірів.
Ка-ка-ка — сердита стрілою вбила пастушка.
Тя-тя-тя — але гнів змінився на жаль і каяття.
Ка-ка-ка — і боги перетворили юнака.
Ку-ку-ку — на красиву квітку.
10.     Загадки.
•    Узимку ляже спати
Дядько волохатий
Лише тоді устане,
Як весна настане. (Ведмідь)
•  Косий біс
Побіг у ліс. (Заєць)
11.Гра «Впізнайте казку».
Дід, баба, ведмідь, бичок, вовк, заєць, лисиця.
12. Розгляд малюнків.
Складіть розповідь або опис предмета.
13.Складіть власну загадку.
14.Ознайомтесь з казкою «Бичок — смоляний бочок».
15.Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Ка-ка-ка — дід зробив бабі... (бичка).
Ою-ою-ою — осмолив його... (смолою).
Ти-ти-ти — погнала баба бичка... (пасти).
Ідь-ідь-ідь — наскочив на бичка... (ведмідь).
Дя-дя-дя — бичок привів додому... (ведмедя).
Ця-ця-ця — потім вовка, лисичку і... (зайця).
Жа-жа^жа — звірі злякалися дідового... (ножа).
Та-та-та — вони принесли йому меду, гусей, овець,... і (намиста).
16.     Складіть власну казочку або вірш (на вибір),
УРОК №2
Тема. Гра «Задумайте бажання». Розвиток уяви і фантазії
1. Гра «Слово заблукало».
Різдво Христове, колядки, щедрівки, Христос Воскрес, Новий рік.
Бутила, банка, склянка, стопка, чашка, фужер.
Примула, кактус, фіалка, фікус, тополя.
2. Скоротіть речення.
У лісочку біля високої сосни дзюрчав веселий струмок.
 3.  Замініть одне слово. Раптом насунула чорнахмара.
4.  Гра «Так чи не так?» Михайлик і Миколка — рідні сестри. Влітку у бабусі діти їздили на санках.
Собачка давав пити молоко маленьким курчаткам.
5.  Доповніть речення. Оленка читала.
6.  Гра «Веселі рими». Пушок — сніжок,
низький — ...,
 холод — ..., -
літо — ... .
7. Слухайте рими — пригадуйте вірш.
Рима:
очі — опівночі.                                .    )
Діти декламують рядки з вірша М. Познанської «Зацвіли каштани».
Цвіт такий хороший,
Аж вбирає очі,               
Зацвіли каштани
Вчора опівночі.
8.  Гра «Відновіть вірш на основі рими» (М. Чернявсь
кий «Зимова ніч»).
Зіроньки тремтять,                   Ніч ясна, прозора,    :
Ніч ясна, прозора,                       Зіроньки тремтять,
І хати всі сплять.                         Спить земля простора,
Спить земля простора,                 І хати всі сплять.
9. Ознайомлення з легендою «Розрив-трава».
Свою назву розрив-трава здобула від того, що після дости­гання плодів стулки довгастої коробочки відриваються, скручуються у спіраль, розкидаючи при цьому навколо насіння. Досить натиснути пальцем на стиглий плід — і рослина «вистрілить». Ця рослина належить до роди­ни бальзамінових, більшість видів якої зростає в тропі­ках. Рослини цієї родини одно- і багаторічні з соковити­ми стеблами. На Україні зростає два види розрив-трави: дрібноквіткова — заносний бур'ян, родом із Монголії, та звичайна. Розрив-траву звичайну в народі ще звуть недотика, розкоросник, не руш мене. Вона поширена в ду­бово-букових лісах, у вологих місцях — біля струмків, рі­чок, цвіте серед літа крупними жовтими квітками з чер­воними цятками.
У фольклорі розрив-трава — казкове зілля, що має ніби­то силу розривати кайдани, відмикати замки тощо.
Легенди розповідають, що Кармелюк завжди мав при собі чудодійне зілля — розрив-траву, яка допомагала йому руйнувати залізні ланцюги і тюремні грати...  
Цікаво, що серед рідкісної флори та такої, що зникає, за­казника «Кармелюкові гора» є розрив-трава звичайна.
Чистомовка
Те-те-те — серед літа цвіте.
Ами-ами-ами — жовтими квітками.
Ами-ами-ами — з червоними щіточками.
Ва-ва-ва — це розрив-трава.
Ля-ля-ля,— чудодійне зілля.
Ав-ав-ав — завжди при собі мав.
Ав-ав-ав — Кармелюк ним ланцюги руйнував.

10.Загадки.           
•    Сидить дідок вусатий,
На ньому жупан багатий.
На дідочкові жупан,
Під жупаном хропан. (Кіт)
•    Попелясто-зозулястий,
Забіяка він горластий
Ходить поважною ходою. (Півень)
11.    Гра «Впізнайте казку».
Скрипка, хатка, півник, лисичка, котик.
12.    Розгляд малюнків.
Складіть розповідь чи опис предмета.

13.    Складіть свою загадку.
Познайомтесь із казкою «Котик і півник».
15.    Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Ик-ик-ик — був котик та... (півник).
Ає-ає-ає — котик у скрипочку... (грає).
Ає-ає-ає — півник... (співає).
Ає-ає-ає — котик їсти... (добуває). ,       (
Ає-ає-ає — півник хату... (доглядає).
Ці-ці-ці — лисиця насипала... (пшениці).
Іг-аг-іг — півник за... (поріг).
Іс-іс-іс — вона за нього та побігла в... (ліс),,
Ув-ув-ув — півник лисенят... (обманув).
Ав-ав-ав — він півника довіку... (слухав).
16.    Складіть власну казочку чи вірш (на вибір).

УРОК  3


Тема. "Уявіть — придумайте — запишіть"
1. Гра «Слово заблукало».
Галинка, Маринка, Оленка, Євген, Людмила, Юля. Чернігівська, Київська, Одеська, Миколаївська, Україна. Читають, пишуть, возять, малюють, співають.
 2. Скоротіть речення.
Біля мого вікна росте струнка білокіра берізка.
 3.  Замініть одне слово. Восени я приніс зайченя у школу. 
4.  Гра «Так чи не так?»
На плоті весело кукурікав собачка Дружок.
Будівельники весело будували зелену ялинку.
Вночі у вікнах відбивалися промені сонця.
Діти починали співати свою пісню із ноти скрипічний ключ.
 5.  Доповніть речення. Ляльковий театр.
 6.  Гра «Веселі рими». Чайка — майка, читати — ..., мішок —..., подушка — ....
7.  Слухайте рими — пригадуйте вірш. Рима:
горою — тобою.
8.Діти декламують рядки з вірша Т. Шевченка «Зоре моя вечірняя».
Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
  
9. Ознайомлення з легендою «Конвалія».
За давніми легендами, тендітні квіточки конвалії — це сльози дівчини, яка чекає нареченого з далекого похо­ду, це й мініатюри і ліхтарики лісових гномів, це й пер­лини сріблястого щасливого сміху Мавки. Багато народів шанують цю рослину як символ весни. А в Англії із покоління в покоління передавалась леген­да про те, що конвалія росте в лісі на тому місці, де каз­ковий Леонард переміг дракона. їх чисті дзвіночки ви­дзвонюють переможний гімн.
Чистомовка
Лій-лій-лій — листочки конвалій.
Ни-ни-ни — це сльози дівчини.
Ду-ду-ду — чекала нареченого з походу.
 Ки-ки-ки — квіточки — це ліхтарики.
ІВІ-ІВ-ІБ — ЛІСОВИХ ГНОМІВ.
Ки-ки-ки — чисті дзвіночки.
Імн-імн-імн — видзвонюють переможний гімн.
10. Загадки.
•   Під дубком
Скрутилась каблучком
Та ще й з хвостиком. (Диня)
•  У кого голова
На мотузці? (Кавун)
•  Зелена куля,
На потилиці — ґуля,
А всередині — мурашок тьма. (Кавун)
11.   Гра «Впізнайте казку».
Свині, баштани, поле, змій, цар, царівна, лисичка. 
12.   Розгляд малюнків.
Складіть розповідь або опис предмета.
13.Складіть свою загадку.
14.Ознайомтесь із казкою «Як лисичка Івана-Баштан-ника зробила царевичем».
15.Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть» ^
Чистомовка    
Ок-ок-ок — у селі... (парубок).
 Ив-ив-ив — він у пана... (служив).
 Ас-ас-ас — свиней... (пас).
 Яв-яв-яв — баштанів... (насіяв).
 Ка-ка-ка — дині їла... (лисичка)
Ві-ві-ві — допомогла... (парубкові).
 Ні-ні-ні — одружитись на... (царівні).
16. Складіть свою казочку або вірш (на вибір).
УРОК4
Тема. Складіть казки про квіти. Розвиток спостережливості

1. Гра «Слово заблукало».
Мальви, ружа, васильки, чорнобривці, колосся, айстри. Байка вірш, гумореска, казка, опера, п'єса. Волошки, ромашки, гумореска, казка, опера, п'єса.
2. Скоротіть речення.
На клумбах полум'яніють червоні троянди, пурпурові і рожеві гладіолуси.
3. Замініть одне слово.
Ніжно похитують голівками білі лілії. 
4. Гра «Так чи не так?»
На березі гарно зацвіли айстри.
Телятко Зірка склало букет із ромашок.     
У бабусі на печі гарно зацвіли васильки.
5.  Доповніть речення.
• Цвітуть гладіолуси.
6. Гра «Веселі рими».
Пшениця — небилиця,
пливе — ...,      -^
молодшого — ...,
краєм — ....
7. Слухайте рими — пригадуйте вірш.
Рима:
стежині — сині, собі — голубі.
Діти декламують рядки з вірша Є-. Горева «Кольоровий віршик».
 Кульбаба тиха при стежці 
Жовтіється сама собі. 
А у волошки очі сині, 
А в неба очі голубі.
 8.  Гра «Відновіть вірш на основі рими» (Н. Забіла «Бар­вінок»).


Іще лежить в низинах сніг,
Недавно ще гула метелиця,
Зеленим килимом до ніг.
А вже барвінку листя стелиться

Недавноще гула метелиця,
Іще лежить в низинах сніг,
А вже барвінку листя стелиться
Зеленим килимом до ніг.


9. Ознайомлення з легендою «Конвалія».
Ще одна легенда розповідає про те, що конвалії вирос­ли зі сліз водяної царівни Волхови, яка палко покохала відважного Садко. Довідавшись про його «зраду», про гаряче кохання Садко до Любави, вийшла Волхова на берег, щоб в останній раз послухати чудові пісні свого коханого. Але дарма вона його шукала на березі; дов­го блукала Волхова луками, болотами і лісами, прислу­хаючись до звуків ночі. І ось серед струнких беріз вона помітила два силуети в місячному сяйві. Він! А поруч із ним — Любава. Стримала горда красуня душевний крик, відвернулася і прибита горем пішла, щоб навіки захова­тися в своєму холодному царстві. І лише місяць бачив, як сльози градом котилися з її чарівних синіх очей та пер­ламутрами падали в шовкову траву, перетворюючись на білі конвалії — красу кохання, біль чистого, ніжного, га­рячого дівочого серця.
Влітку у конвалії з'являються гіркі на смак, яскраво-чер­воні плоди. Ще за однією легендою, конвалія так гірко оплакувала весну, що швидко минула, що кров висту­пила із «серця» і підфарбувала зелені сльози в черво­ний колір.
Чистомовка
Ли-ли-ли — конвалії виросли.
Ни-ни-ни — із сліз водяної царівни.
Ив-ив-ив — лише місяць бачив.
Ся-ся-ся — як сльози градом котилися.
 Ей-ей-ей — із чарівних синіх очей.
 Ву-ву-ву — вони падали в шовкову траву.
 Лій-лій-лій — перетворюючись на білі конвалії.
10.    Загадки.
•    Ріжуть мене ножакою, 
Б'ють мене ломакою; 
За те мене отак гублять, 
Що всі мене дуже люблять. (Хліб)

 Не живу і гуляю,
А сім бід знаю,
І від ножа пропадаю. (Хліб)

Стебельце — шершава драбинка,
 Всередині — чорна вуглина,
Пелюстки блискучі, як лак,
Червоно палає... (Мак)
11.Гра «Впізнайте казку».
Золото, хліб, калач, бідняк, пан.
12.Розгляд малюнків.
Складіть розповідь чи опис предмета,
13.Складіть свою загадку.
14.Ознайомтесь із казкою «Хліб і золото».
15.Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Ли-ли-ли — хліб в пекарні... (пекли).
Ся-ся-ся — одна паляниця дорогою... (покотилася).
Чі-чі-чі — у багача були... (калачі).
Ка-ка-ка — вона доторкнулася до... (бідняка).
Ми-ми-ми — діти взяли її в... (обійми).
Ли-ли-ли — до хати... (занесли).
Ли-ли-ли — краяли її та... (їли).
Єць-єць-єць — залишився... (окраєць).
На-на-на — і знову виросла... (хлібина).
16.     Складіть власну казочку чи вірш (на вибір).
УРОК 5
Тема. Гра «Фантазери». Розвиток творчої уяви
1. Гра «Слово заблукало».
Меркурій, Венера, Марс, Юпітер, небо, Сатурн. Череда, цикорій, медунка, спориш, тополя, календула. Жито, пшениця, овес, ячмінь, череда, гречка, просо.

2. Скоротіть речення.
У широкому полі розквітли великі червоні маки.
3. Замініть одне слово.
На молодій березі пожовкло листі.
4. Гра «Так чи не так?»
На літаку у космос полетіла бджола.
Оса весело виспівувала своє ку-ку.
У новій собачій будці весело цвіркнув котик.
5.  Доповніть речення. Галинка допомагала.
 6.  Гра «Веселі рими». Віє — мріє,
гаєм — ..., горою — ..., зерном— ....
7. Слухайте рими — пригадуйте вірш.
Рима:
втома — вдома,
сном — листком.
Діти декламують рядки з вірша М. Щербака «Метелиц
А як вечірня втома Огорне теплим сном, Метелик, наче вдома, Ночує під листком.
8.  Гра «Відновіть вірш на основі рими» (П. Мовчан «Сніг»).


Борода патлата, 
Прийшов сніг-білоніг, 
Попросивсь до хати. 
Сів тихенько на поріг,

Прийшов сніг-білоніг, 
Борода патлата, 
Сів тихенько на поріг, 
Попросивсь до хати.


9. Ознайомлення з легендою «Ряст».
Розповідають, що в одному пралісі жила відьма. Цілими ночами вона гасала на мітлі, а вдосвіта верталася до своєї хатинки на курячих ніжках, щоб відпочити. Ляже і тільки задрімає, як тут півень закукурікає. Розсердилася відьма на півня, що спати не дає, й перетворила його на квітку. Квітка рясту й справді дещо скидається на голову півня.
А ще кажуть напровесні летіли над лісом жайворонки, посварилися між собою і почали чубилися. Змагалися так, що аж чуби та шпорці собі погубили. Попадали вони на родючий лісовий грунт і попроростали буйним цвітом.
Чистомовка
Ла-ла-ла — в пралісі відьма жила.
 Ла-ла-ла — ночами на мітлі гасала.
 Ки-ки-ки — вдосвіта верталась до хатки.
 Ки-ки-ки — шоб відпочити трішки.
 Ає-ає-ає — ляже і тільки задрімає.
Ає-ає-ає — вмить півень закукурікає.
 Ась-ась-ась — вона на півня розсердилась.
Ку-ку-ку — перетворила півня на квітку.
10.     Загадки.
     За горами, за долами Ходить свита та кожух. (Вівці)
     Двічі родиться,
А раз помирає. (Птах)
11.Гра «Впізнайте казку». Орел, вівці, гори, вівчар, багач.
12.Розгляд малюнків.
Складіть розповідь чи опис предмета.
13.Складіть свою загадку
 14.Ознайомтесь з казкою «Вівчар Василько і золоті
гори».
15. Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Ко-ко-ко — жив бідний... (Василько).
 Ов-ов-ов — до багача в найми... (пішов).
 Ас-ас-ас — то й наказав, щоб вівці... (пас).
 Ку-ку-ку — нас тисячу овець на... (пасовищі).
 Ел-ел-ел — до нього прилетів... (орел).
Ко-ко-ко — парубок дав йому... (ягнятко).
 Ав-ав-ав — так він декілька днів... (прилітав)
. Ав-ав-ав — та по ягнятку... (брав).
Ив-ив-ив — він Васильку... (віддячив).
Ри-ри-ри — заніс його на золоті... (гори).
Ав-ав-ав — та й золота... (набрав).
 Ся-ся-ся — назад... (повернувся).
Ав-ав-ав — хазяйнувати... (почав).
Ли-ли-ли — пан і пані скупі... (були).
 Ло-ло-ло — їх сонце... (розтопило).
16. Складіть свою казочку або вірш (на вибір).
УРОК 6
Тема. Складання віршів про річку
1. Гра «Слово заблукало».
Дністер, Буг, Дніпро, Харків, Ворскла, Горинь, Тетерев. Снігурі, синички, дятли, ворони, ластівки, горобці. Карась, короп, окунь, крокодил, тріска.
2. Скоротіть речення.
Дітвора весело відпочивала на казковому березі Дніпра.
3.  Замініть одне слово. Лелеки плавно летіли над річкою.
4.      Гра «Так чи не так?»
Густим килимом вкривають теплу річку фіалки. Над ставком задумливу пісню співав трактор. Світлу хатину на Дунаї звів рибалка.
5.      Доповніть речення. Марина пішла до річки.
6.  Гра «Веселі рими». Уроки — сороки, дошки — ..., березень — ..., крильця — ....
7.      Слухайте рими — пригадуйте вірш. Рима:
Дністер — розпростер, голубий — Стрий.
Діти декламують рядки з вірша В. Лучука «Скільки рік в Україні?»
Під Карпатами Дністер 
Тихо плесо розпростер, 
Як волошки, голубий, 
У Дністер впадає Стрий.

 8.  Гра «Відновіть вірш на основі рими» (В. Лучук «Скіль­ки рік в Україні?»)
Просто диво навесні.              На зеленій на Десні
На зеленій на Десні                      Просто диво навесні.
Всі полтавки зорять радо.             І на Ворсклі у свічадо
І на Ворсклі у свічадо            Всі полтавки зорять радо.
9. Ознайомлення з легендою «Грицики».
Колись сільський пастушок Грицько пошкодував ногу. Що робити? Кров струмком біжить, не зупинити. Тоді зірвав він жмут невідомої трави, приклав до рани, і кровотеча вщухла. Відтоді їх назвали ці непоказні квіти грициками.
Чистомовка
Ок-ок-ок — сільський пастушок.
 Гу-гу-гу — пошкодив ногу.
 Ить-ить-ить — кров струмком біжить.
Ав-ав-ав — жмут невідомої трави зірвав.
Ав-ав-ав — до рани приклав.
Ла-ла-ла — кровотеча вщухла.
Ами-ами-ами — відтоді їх назвали — грициками.
10.     Загадки.
•  Невідомий дух
Скинув з мене капелюх. (Вітер)
•    День і ніч біжить,
Утоми не має,
Півроку
Покрита буває. (Річка)
•    Звечора вмирає,
Вранці оживає. (Сонце)
·         Я старий дідусь,
           До мосту берусь,
            Хоча й сокири не маю,
            На те не зважаю. (Мороз)
11.    Гра «Впізнайте казку».
Сонце, чоловік, вітер, битий шлях, мороз.
12.    Розгляд малюнків.
Складіть розповідь чи опис предмета.
13.     Складіть свою загадку.
Ознайомтесь з казкою «Сонце, мороз і вітер».
15.     Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Ли-ли-ли — битим шляхом... (йшли).
 Оз-оз-оз — сонце, вітер і... (мороз).
 Ик-ик-ик — назустріч їм... (мужик).
 В'я-в'я-в'я —доброго... (здоров'я).

 Лись-лись-лись — між собою... (сперечались).
Ся-ся-ся — з ким він... (привітався).
Ав-ав-ав — я вітрові... (вказав).
 Ця-ця-ця — він мене від... (сонця).
Ить-ить-ить — і морозу... (захистить).
16.     Складіть власну казочку чи вірш (на вибір).
УРОК 7
Тема. Складання віршованих загадок за малюнками
1.       Гра «Слово заблукало».              Кутя, горох, голубці, узвар, каша, капуста.              " Безсмертник, глід, подорожник, медунка, кульбаба. Дитя, гарбуз, огірок, кавун, цибуля, кабачок, патисони.
2.   Скоротіть речення.
Високо на сухих деревах сидять красиві ластівки.
3. Замініть одне слово.
Чорнявий хлопчик грався на дитячому майданчику.
4. Гра «Так чи не так?»
В одному місяці дванадцять років. На морі Десна стоїть місто Одеса.
5.      Доповніть речення. У полі колоситься жито.
6.  Гра «Веселі рими». Поле — море,
щука — ..., соснами — ..., милуватися — ....
7. Слухайте рими — пригадуйте вірш.
Рима:
сіда — вода, темніє — зеленіє.
Діти декламують рядки з вірша Лесі Українки «Вечір на морі».
Вже сонечко в море сіда; 
У тихому морі темніє; 
Прозора глибока вода, 
Немов оксамит, зеленіє.
8.  Гра «Відновіть вірш на основі рими» (Т. Коломієць «Подарунок»).



Із хатинкою малюнок. 
Готувався подарунок — 
Тільки не розфарбувала. 
Сіра мишка малювала,

Готувався подарунок — 
Із хатинкою малюнок. 
Сіра мишка малювала, 
Тільки не розфарбувала.

9. Ознайомлення з легендою «Рослини».
Давним-давно, коли Земля мала тільки сіре та зеле­не вбрання, веселка піднялася дуже близько до Сонця і почала танути. її кольорові краплі пролилися вниз — так з'явилися на Землі квіти, трави, і скільки змішало­ся барвистих відтінків веселім, стільки втілилося їх у за­барвлені рослин. Ось так за легендою з'явилися на нашій Землі рослини.
Чистомовка
Но-но-но — давним-давно.
Ла-ла-ла — Земля була мала.
Ня-ня-ня — сіре та зелене вбрання.
 Ця-ця-ця — веселка піднялася до Сонця.
Ти-ти-ти — почали шанувати.
Из-из-из — її краплі пролилися вниз.
Лі-лі-лі — так з'явилися квіти на Землі.
10.    Загадки.
•    Пір'ям махає, хвостом кермує,
А на суші помирає.
Хто це? (Риба)
•  Стоять два стовпи.
А на стовпах — бочки,
А на бочці — макітра,
А на макітрі — ліс. (Людина)
•    Лягла під дубочком,
Згорнулася клубочком,
Обійти її,—
Бережись. (Земля)
11.    Гра «Впізнайте казку».
Деревина, колисочка, човен, риба, дід, бабуся, змія.
12.    Розгляд малюнків.
Складіть опис предмета або розповідь.
13.Складіть свою загадку.
14.Ознайомтесь з казкою «Телесик».
15.Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Ба-ба-ба — жили дід та... (баба).
 Ма-ма-ма — у них дітей... (нема).
Ок-ок-ок — з деревинки став... (синок).
 Ом-ом-ом — його назвали... (Телесиком).
 Ик-ик-ик — зробили золотий... (човник).
 Це-це-це — срібне... (весельце).
Ш-ці-ці — їздить він по... (річці).
 Ку-ку-ку — ловить... (рибку).
Ує-ує-ує — діда з бабою... (годує).
16.Складіть власну казочку чи вірш (на вибір).
УРОК 8
Тема. Наші менші друзі. Вірші про домашніх тварин
1. Гра «Слово заблукало».
Кіт, свиня, корова, вівця, заєць, коза.
Качка, курка, півень, індичка, лебеді, гуси.
Пушок, Дружок, Зірка, Голосистий, Вулкан, Сірома­нець.
2. Скоротіть речення.
Одного літнього дня бабуся знайшла на вулиці малень­ке поранене котенятко.
3.  Замініть одне слово. Курчатка бігали по дорозі.
4.  Гра «Так чи не так?»
Величезний степовий орел грався з маленькими кур­чатками.
Лисичка давала їсти качкам і гусям.
На зиму індики зібралися летіти в теплі краї.
 5. Доповніть речення.
Під вишнею спало поросятко.
6. Гра «Веселі рими».
Блакитне — привітне,
річка—...,
дзвінкий —...,
піч — ... .
7. Слухайте рими — пригадуйте вірш.
Рима:
баштани — не відстане; на ставочку — в холодочку; у став — вплав.
Діти декламують рядки з вірша К.  Перелісної «Песик і хлопці».
Хлопці в поле — на баштани,
Песик з ними, не відстане! 
Вудять хлопці на ставочку, 
Він дрімає в холодочку. 
Тільки ж хто стрибне у став —
Він за ними одразу вплав.
8.  Гра «Відновіть вірш на основі рими» (П. Курчів «Ку­ряча пісня»).


Киньте курці зернятко.
 Ко-ко-ко! Ко-ко-ко! 
А з тих моїх яєчок 
Я знесу вам яєчко. 
Виведу вам курчаток.

Ко-ко-ко! Ко-ко-ко!
Киньте курці зернятко. 
Я знесу яєчко. 
А з тих моїх яєчок 
Виведу вам курчаток.

 9. Ознайомлення з легендою «Любисток і волошка».
Колись давно в Україні жили два птахи:Любисток і Во­лошка. Були вони гарні, тому люди виловили їх. Зали­шилась у гущавині одна пара птахів, і жили вони дуже дружно, і всі ставили 'їх за приклад, бажаючи кожно­му такої злагоди й відданості, як у Любистка і Волош­ки. А коли померли ці птахи, то проросли двома паху­чими квіточками.
Чистомовка
Но-но-но — колись давним-давно.
Хи-хи-хи — жили два птахи.
Ні-ні-ні — були вони дуже гарні.
Ли-ли-ли — їх люди виловили.
Ів-ів-ів — залишилася одна пара птахів.
Ли-ли-ли — вони у злагоді жили.
Ли-ли-ли — коли ці птахи померли.
Ами-ами-ами — то проросли двома квітучими квіточками.
10.    Загадки.
•    У воді купається,
Водою омивається,
Вода до неї не чіпляється. (Качка)
•  Кругом бочки
Бігають клубочки. (Квочка з курчатами)
•    Голодна — мукає,
Сита — жує,
Усім дітям молоко дає. (Корова)
11.    Гра «Впізнайте казку».
Дід, баба, качечка, пір'ячко, гриби, борщик, коро­мисло.
12.    Розгляд малюнків.
Складіть розповідь чи опис предмета.
13.Складіть свою загадку.
14.Ознайомтесь із казкою «Кривенька качечка».
15.Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Ба-ба-ба — були собі дід та... (баба).
 Ей-ей-ей — у них не було... (дітей).
Ки-ки-ки — пішли в ліс по... (грибки).
 Ка-ка-ка — у гніздечку сидить... (качечка).
Му-му-му — вони принесли її... (додому).
 Ки-ки-ки — знов пішли по... (грибки).
 Но-но-но — прибрано, наварено,... (напечено).
 Ла-ла-ла — дівчинка з криниці воду... (несла).
 Іч-іч-іч — гніздечко кинули у... (піч).
 Че-че-че — дівчинка тоді як... (заплаче).
Ою-ою-ою — вона зробилась... (качечкою).
 Ом-ом-ом — полетіла з... (табунчиком).
16. Складіть власну казочку чи вірш (на вибір).
УРОК 9
Тема. Гра «Фантазери». Народні казки на сучасний лад
1. Гра «Слово заблукало».
Фосфор, калій, грунт, азот, магній, бор, мідь.
В, В1,В2, В6, Е, В83,Р, Р.
Лівія, Єгипет, Алжир, Африка, Марокко, Судан.
2. Скоротіть речення.
У далекі княжі часи Київ був відомим торговим цен­тром.
3.  Замініть одне слово. Володя подарував сестрі книжку.
4.  Гра «Так чи не так?»
Кіт стрибнув у воду і поплив.
Широкою вулицею лисички йшли селом у гості до півня.
Влітку наша сім'я відпочивала на деревах.
5.     Доповніть речення. Кішка стрибнула.
6.  Гра «Веселі рими». Стрілою — горою, рибка — ...,
дубки — ..., дзвенять — ... .
7. Слухайте рими — пригадуйте вірш.
Рима:
ній — золотій, смачне — почне, життя — почуття, до вогню — на борню, зла — немала...
Діти  декламують   рядки   з   вірша   В. Бичка   «Казка — вигадка...».
Гра «Відновіть вірш на основі рими» (О. Пчілка-Бі-лоусенко «Війна грибів з жуками»).


То задумав боровик
 Що то в лісі та за крик?
 Із громадою грибною. 
На жуків іти війною

Що то в лісі та за крик?
То задумав боровик 
На жуків іти війною
Із громадою грибною.


9. Ознайомлення з легендою «Барвінок».
Жили колись чоловік із жінкою, і був у них синок-одинак на ім'я Бар. От виріс він і став дуже гарним парубком. Покохав він дівчину на ім'я Вінка. А Бара покохала ще одна дівчина, в якої мати була відьма. Бар та Вінка мали одружитися. І ось в день весілля йшли вони до церкви, щоб узяти шлюб. Раптом з'явилась зла відьма, окропи­ла їх якимось відваром зілля. За мить на місці, де стоя­ли молодята, нікого не було. Впала Барова матінка, на те місце і скропила землю слізьми. 1 сталося диво: зазе­леніли дрібні листочки, уквітчані голубим цвітом. І на­звали їх Барвінком.
 Чистомовка
Ою-ою-ою — жив чоловік з жінкою.
 Ар-ар-ар — був у них син Бар.
Ом-ом-ом — він став гарним парубком.
 Ка-ка-ка — любив дівчину на ім'я Вінка.
 Ся-ся-ся — одного дня мали одружитися.
 Ла-ла-ла — зла відьма їм зашкодила.

Ло-ло-ло — дітей вмить не стало.
Ла-ла-ла — мати на те місце впала.
 Ла-ла-ла — слізьми землю скропила.
 Во-во-во — сталося диво.
Ти-ти-ти — з'явилися на тому місці квіти.
Ом-ом-ом — ці квіти називають барвінком.
10.     Загадки.
•  По соломі ходить,
А не шелестить. (Тінь)
Летіла стріла, упала в лободу, 
Шукаю — не знайду. (Блискавка)
     Пір'я має, хвостом керує, А на суші помирає. (Риба)
     Має пір'я, Та не літає, Ніг не має,
А не наздоженеш.. (Риба)
11.     Гра «Впізнайте казку».
Гори, ліси, вівці, хліб, кінь, кобеняк, мед.
12.     Розгляд малюнків.
Складіть опис предмета або розповідь.
13.Складіть власну загадку.
14.Ознайомтесь з казкою П. Єршова «Горбоконик».
15.Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Ами-ами-ами — за горами і... (лісами).
Лі-лі-лі — жив дідусь в... (селі).
Ни-ни-ни — було три... (сини).
Ить-ить-ить — хтось пшеницю... (толочить).
Ить-ить-ить — старший син пішов... (сторожить).
Ив-ив-ив — середній дарма... (ходив).
Ан-ан-ан — найменший іде вартувати... (лан).
 Ан-ан-ан — Іван враз кобилицю... (спіймав).
Ка-ка-ка — вона дала йому конятко-... (малюка).
 Ка-ка-ка — нікому не віддавай... (горбанька).
16.Складіть власну казочку чи вірш (на вибір).

УРОК 10
Тема. Огляд сучасної дитячоїлітератури, періодичних видань. Розширення кругозору
 1. Гра «Слово заблукало».
Сосна, ялина, береза, кедр.
Нявчить, гавкає, нявкає, каркає, хрюкає, ґелґоче. Літає, клює, каркає, змія, підстрибує.
2. Скоротіть речення.
На високих тополях розкинулись маленькі клейкі лис­точки.
3. Замініть одне слово.
На березі у високій траві росли великі лісові дзвіночки.
4. Гра «Так чи не так?»
Джмелики гудуть над зимовим садом.
На грунті з'явилася перша 10-колірна веселка. Зернятко побігло в поле і зарилося у землю.
5.      Доповніть речення. Хмарка з'явилась.
6.  Гра «Веселі рими». Ходить — носить, довгими — ..., щебетали — ..., травичка— ....
7.  Слухайте рими — пригадуйте вірш. Рима:
ростуть — тут;
смереки — бібліотеки.
Діти декламують вірш С. Жупанина «Я — бібліотекар».
За моїм вікном ростуть 
Кедри і смереки. 
Гарне місце влітку тут 
Для бібліотеки.
8.  Гра «Відновіть вірш на основі рими» (В. Лучук «Книголюбка»).


Книжечка весела —
 На столі розкрита 
В мандри йде на села.
 Хитрий лис Микита

На столі розкрита
Книжечка весела — 
Хитрий лис Микита 
В мандри йде на села.


9.  Ознайомлення з легендою «Пролісок». Давно те діялось. Українська дівчина Катерина потра­пила в неволю до турків. Тікала від них, бо знала, що її чекала розправа за вбитого слугу султана. А султан на­казав повернути втікачку живою чи мертвою. Довго поневірялась, а коли дісталась рідного краю, зморена Катя плакала від щастя, аж раптом почула вигуки пересліду­вачів. Розкинула руки дівчина, обняла жухлу траву і по­чала благати: «Ненько моя, земле рідна! Не дай загину­ти, вернутись в неволю!» Почула матінка-земла благання Катерини, враз кущі навколо вкрилися зеленим листям, зашепотіли трави, а з небесної блакиті спустились сутін­ки і сховали втікачку. Відтоді, де ліг на землю блакитний туман, заясніли квіти проліски, нагадуючи про хоробру дівчинку з України.
Чистомовка
Лось-лось-лось — давно це діялось.
Ла-ла-ла — Катерина в неволі була.
Ла-ла-ла — від них вона втікала.
Ась-ась-ась — бо розправи боялась.
Ась-ась-ась — врешті-решт рідного краю дісталась.
Ти-ти-ти — переслідувачі почали доганяти.
Ла-ла-ла — на землю рідну впала.
Ла-ла-ла — її дуже благала.
Ти-ти-ти — не дай, земле рідна, згинути.
Ля-ля-ля —- почула матінка-земля.
Ки-ки-ки — враз землю вкрили проліски,
Ни-ни-ни — вони нагадували про хоробру дівчинку з України.
10. Загадки.
     Без чого світу не буде? (Без Сонця)
     Ой за полем, за горами
золота нагайка в'ється. (Блискавка)
•  Зайде в дім — не виженеш,
Настане час — сам вийде. (Промінь сонця)
•    Ходить полем,
З краю в край,
Ріже чорний коровай. (Трактор)
11.Гра «Впізнайте казку».
Київ, князь, князів, Дніпро, Кирило.
12.    Розгляд малюнків.
Складіть розповідь чи опис предмета.
13.Складіть свою загадку.
14.Ознайомтесь з казкою «Кирило Кожум'яка».
15.Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Язь-язь-язь — у Києві був... (князь).
Ій-ій-ій — коло Києва був... (змій).
Ну-ну-ну — давали парубка або... (дівчину).
Ку-ку-ку — князь послав свою... (дочку).
Ив-ив-ив — змій її... (полюбив).
Ає-ає-ає — є чоловік, що змій... (подужає).
Ти-ти-ти — князівна хоче вісточку додому... (послати).
Ок-ок-ок — при ній був... (голубок).
Ла-ла-ла — листа написала і під крильце... (прив'язала).
Л и-ли-ли — до Кирила діти... (пішли).
Ли-ли-ли — вони його просили і... (плакали).
Ія-ія-ія — Кирило, вбивши... (змія).
Ну-ну-ну — визволив... (князівну).
16.     Складіть власну казочку чи вірші (на вибір).

УРОК 11

Тема. Гра «Швидко слово називайте, йому риму добирайте». Розвиток поетичного чуття
1. Гра «Слово заблукало».
Олівець, гумка, ручка, скакалка, лінійка.
Миханчук, Давидюк, Гаврилюк, Віталій, Мишук, Гришук.
Простиня, покривало, наволочка, ліжко, ковдра.
2. Скоротіть речення.
Вузенька стежинка звилась у високій траві попід наси­пом.
3.  Замініть одне слово. Хлоп'ята повернулися з екскурсії.
4.      Гра «Так чи не так?»
У березовому гаю ми збирали огірка.
На груші виросло багато смачних слив.
Влітку біленький зайчик на галявині ласував кактуса­ми.
5.      Доповніть речення. Маринка співає.
6.      Гра «Веселі рими». Зіна — Ліна,
читає —..., добрий —..., весело— ....
7. Слухайте рими — пригадуйте вірш.
Рима:
хуртовин — верховин,
полотна — вікна,
укривало — мало.
Діти декламують рядки з вірша Ліни Костенко «Пряла».
Вже напряла хуртовин 
На шапки для верховин — 
На сувої полотна — 
На завіску для вікна — 
На хустинку й укривало — 
Мало-мало-мало-мало.
9. Ознайомлення з легендою «Волошки».
Назва васильок, що усталилась за родом волошок у росій­ській ботанічній літературі, походить із народної леген­ди. Сільський хлопець-красень Василько якось косив у полі жито. Саме тоді у полі бавилися русалки. Одній із
них дуже припав до душі Василько. Зачарувала русалка хлопця. Забув він про все на світі і пішов за нею. А вона ж, пустуючи і сміючись, вела його в поля все далі й далі та й сама в нього закохалася. Не схотіла з ним розлуча­тись: обернула Василька на польову синю квітку, щоб нагадував синь води.
Чистомовка
Ель-ець-ець — сільський хлопець.
Ко-ко-ко — красень Василько.
Лі-лі-лі — косив жито у полі.
Ка-ка-ка — там була русалка.
Ся-ся-ся — він їй сподобався.

Ця-ця-ця — зачарувала вона хлопця.
Ись-ись-ись — не хотіла з ним розлучатись.
Ку-ку-ку — обернула Василька на квітку.
Ди-ди-ди — вона нагадує синь води.
10. Загадки.
•          Бігає, гасає,
Землю копирсає.
Курличе і плаче,
А світа не баче. (Свиня)
•          По каменю цок-цок,
Копитами туп-туп,
Сам здоровий,
Хвіст шовковий. (Кінь)
•  Більш за всіх кричить,
А найменше робить. (Гусак)
11.Гра «Впізнайте казку». Гуси, вовк, свині, кінь, чоловік.
12.Розгляд малюнків.
Складіть розповідь або опис предмета.
13.Складіть свою загадку.
14.Ознайомтесь з казкою «Як вовк гусям грав».
15.Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Овк-овк-овк — іде собі... (вовк)
. Ей-ей-ей — побачив табун... (гусей).
 Ак-ак-ак — на перед виступив сірий... (гусак).
 Че-че-че — що хочеш, пане.... (вовче). 
  Ім-їм-їм — я вас, гуси,... (поїм).
Лю-лю-лю — виконай нашу останню... (волю).
Ли-ли-ли — щоб ти грав, а ми... (затанцювали).
Чі-чі-чі — вовк замружив... (очі).
Ти-ти-ти — зачав... (бриніти).
Ру-ру-ру — а гуси бігали і знялися... (вгору).
Ув-ув-ув — кінь його... (обманув).
Ли-ли-ли — лоша та свині також... (обманули).
їв-їв-їв — чоловіків обід... (Ге).
Ув-ув-ув — ковбасу на дерево... (викинув).
Ив-ив-ив — чоловік вовка... (ухопив).
Ти-ти-ти — став його... (лупцювати).
    16. Складіть власну казочку чи вірш (на вибір).

УРОК 12
Тема. Колективне складання віршів про весну
1. Гра «Слово заблукало».
Бруньки, листочки, травинка, квіточки, земля. Папір, альбом, зошит, ручка, м'яч, олівець, фарби. Михайлик, Олег, Борис, Віктор, Ольга, Зіна, Тетяна.
2. Скоротіть речення.
У торішній сухій траві вистромились зелені стеблинки.
3.      Замініть одне слово. Кіт сидів на подвір'ї.
4.      Гра «Так чи не так?»
Свинки люблять ласувати камінням.
На березі з'явилися проліски.
Ось уже тополя прокинулась від весняного сну.
5.      Доповніть речення. Зацвіли проліски.
6.      Гра «Веселі рими». Читає — співає, краї — ...,
Галини — ..., весна — ....
7. Слухайте рими — пригадуйте вірш.
Рима:
розбудила — укрила.
Діти декламують рядки з вірша Т. Шевченка «Весна».
Встала весна, чорну землю Сонну розбудила, Уквітчала її рястом, Барвінком укрила.
Гра «Відновіть вірш на основі рими» (Т. Коломієць «Бе­резень»).
В берег вдарила з розбігу —    
Як ріка зламала кригу,
Припливла в човні весна.
Без вітрила, без весла

Як ріка зламала кригу,   
В берег вдарила з розбігу —
Без вітрила, без весла  
Припливла в човні весна.
9. Ознайомлення з легендою «Троянда». У легенді розповідається, що колись із морської піни біля берегів Кіпру виникла прекрасна богиня Аф-родіта. Земля дуже розсердилася і вирішила створи­ти щось не менш прекрасне. Так виникла квітка тро­янда, яка своєю красою покликана змагатися з самою богинею краси.
Чистомовка
Ась-ась-аса — внизу троянда красувалась.
Чі-чі-чі — в платі з оксамиту і парчі.
Лась-лась-лась — в сонечку веселому купалась.
Чі-чі-чі — омивалась росами вночі.
10.    Загадки.
Коли це, діти, буває, Що сонечко сяє, Струмочки біжать, Пташки, дзеленчать? (Навесні)
•    Не скляний він, не з металу, А прислухайтесь — дзвенить, Риє землю він розталу. (Струмок)
 11.    Гра «Впізнайте казку».
Чудовий голос, півень, лисиця, хитрий.
12.    Розгляд малюнків.
Складіть розповідь або опис предмета.
13.Складіть свою загадку.
14.Ознайомтесь із казкою «Хитрий півень».
15.Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Ів-ів-ів — півень злетів на... (пліт).
 Ав-ав-ав — на все горло... (кукурікав).
 Ка-ка-ка — підкралася... (лисичка).
 Ос-ос-ос — чудовий в тебе... (голос).
 Ко-ко-ко — чи вмієш співати, як... (батько)?
 Ту-ту-ту — на одній нозі ходить по... (плоту).
 Ти-ти-ти — заплющити одне око і... (співати).
Чі-чі-чі — він заплющив... (очі).
 Ла-ла-ла — лисичка його... (схопила).
 Ив-ив-ив — півень її... (перехитрив).
 Іс-іс-іс — зітхнула і подалась у... (ліс).
16.    Складіть власну казочку чи вірш (на вибір).
УРОК 13
Тема. Словесне малювання. Мовні ігри
1.  Гра «Слово заблукало».
Вила, лопата, сокира, серп, колодязь, коса, пилка. Плаття, костюм, ліжко, блузка, спідниця. Струмок, річка, озеро, щука, океан.
2. Скоротіть речення.
Чудову весну в нашій край приносять на своїх крилах
лелеки.
3.   Замініть одне слово. 'Малюк грався машинкою.
4.   Гра «Так чи не так?»
Вдень сонячне проміння швидко розтопило сосну. На болотах походжають довгоногі їжаки. Повернулися з вирію ведмеді.
5.        Доповніть речення. Весна настала.
6.   Гра «Веселі рими». Птахи — комахи, калина— ..., куточку — ..., життя — ....
7. Слухайте рими — пригадуйте вірш.
Рима:
ясна —весна,
прийшла — облила.

Діти декламують рядки з вірша «Весна».
І красна, і ясна
Молоденька весна 
До нас в гості прийшла 
І молоком облила.
8.  Гра «Відновіть вірш на основі рими» (С. Кричевський
«Весна»).


Сонечко вгорі — 
Загоріло, заясніло 
В полі і в яворі 
І кругом зазеленіло

Загоріло, заясніло 
Сонечко вгорі — 
І кругом зазеленіло 
В полі і в яворі.


9. Ознайомлення з легендою «Лілея».
Одного разу на небі було багато-багато зірок. Сиділа дів­чинка в садочку, дивилась на небо і думала: «От якби ці зорі можна було бачити і вдень»,— їй так цього хотілось. І от зірочка покотилася по небу та впала у садочок. Вран­ці, коли дівчина вийшла на подвір'я, то побачила чарівну білу квітку з сильним ароматом. Так з'явилася лілея.
Чистомовка
Рі-рі-рі — чуєте пахощі в нашім дворі?
Рі-рі-рі — квіти мої розквітли о ранкові порі!
 Ив-ив-ив — тут на світанку дощик ходив.
Ив-ив-ив — білу лілею від сну розбудив.
10.    Загадка.
Мале, кумедненьке воно:
У дворі гуляє;
Або підійде під вікно,
Хлібця дожидає.
Буває, з двору як чкурне,
Шукать його — робота!
Або дивується воно,
Що перед ним ворота. (Теля) ,
11.    Гра «Впізнайте казку».
Теля, вовк, дід, баба; дрімучий ліс, колядник.
12.    Розгляд малюнків.
Складіть розповідь або опис предмета.
13.Складіть свою загадку.
14.Ознайомтесь з казкою «Вовк-колядник».
15.Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Ба-ба-ба — жили собі дід та... (баба)
. Сі-сі-сі — їхня хатка була у дрімучому... (лісі).
 Во-во-во — настало... (Різдво).
 Ів-ів-ів — вони ждали... (колядників).

  Ав-ав-ав — вовк... (колядував).
Ав-ав-ав — ягничку, теличку дід... (дав).
 Ав-ав-ав — потім бабу... (забрав)
. Ла-ла-ла — бабуся вовка... (обманула).
Ла-ла-ла — на пеньку... (сиділа).
 Ру-ру-ру — він виріс... (вгору).
Ав-ав-ав — вовк зуби... (поламав).
Ла-ла-ла — бабуся... (втекла).
Ся-ся-ся — додому... (повернулася).
16. Складіть власну казочку чи вірш (на вибір).
УРОК 14
Тема. Весняні квіти. Наші вірші і казки. Розвиток поетичних здібностей
1.      Гра «Слово заблукало».
Рись, ведмідь, тигр, кішка, лев. Змія, павук, ящірка, дерево, равлик. М'яч, ковзани, гойдалка, ракетка.
2.      Скоротіть речення.
Вже скоро оксамитовим серпанком вкриються розло­гі крони кленів.
3.  Замініть одне слово. Снігурі прилетіли до годівнички.
4.      Гра «Так чи не так?»
Синичка принесла дрова, а собачка приготував вече­рю.
Більшість жаб знищує безліч їжаків.
На нашій сливі виросло багато смачних шишок.
5.      Доповніть речення. Маринка вчить.
6.      Гра «Веселі рими». Загадка — посадка, малювання — ..., вербою — ...,
ніч — ....
7. Слухайте рими — пригадуйте вірш.
Рима:
лунає —ламає.
Діти декламують рядки з вірша Б. Грінченка «Веснянка».
Весела веснянка
 Далеко лунає.
Бурхлива річка
Вже кригу ламає.
 8.   Гра «Відновіть вірш на основі рими (Б. Грінченко «Чим пахне земля»).


З далекого краю 
З чужої чужини, 
До рідного краю. 
Пташки прилетіли

З чужої чужини, 
З далекого краю 
Пташки прилетіли 
До рідного краю.


9.  Ознайомлення з легендою «Айстри».
Поетична легенда розповідає, що перша квітка айстри виросла з горошини, яка впала на землю з неба. І тому в тиху ясну ніч у квітниках чути ледве вловимий шепіт — айстри розмовляють із зірками. Айстри ще називають зірочками.
Чистомовка
Ає-ає-ає —легенда розповідає.
Ри-ри-ри — перша квітка айстри.
Ни-ни-ни — виросла з горошини.
Ба-ба-ба — яка впала з неба.
А ми-ми-ми — ці квіти в народі називають зірками.
Ють-ють-ють — вночі айстри із зірками розмовляють.
10.     Загадки.
     Гріє лапки на печі, Світить вічками вночі. (Кіт)
     Лежить на сіні,
Сам не їсть та іншому не дає. (Собака)
•  Зранку ходить на чотирьох,
Удень — на двох, увечері — на трьох. (Людина)
•  У печі гартувалося,
Запахом своїм всіх приваблює. (Хліб)
11.Гра «Впізнайте казку».
12.Розгляд малюнків.
Складіть розповідь або опис предмета.
13.Складіть власну загадку.
14.Ознайомтесь із казкою «Кобиляча голова».
15.Гра «Послухайте і скажіть. Послухайте і доскажіть».
Чистомовка
Ба-ба-ба — були собі дід та... (баба),
 Ки-ки-ки — вони мали дві... (дочки).
 Ки-ки-ки — дочки ходили на... (досвітки).
 Де-де-де — дідова дочка... (пряде).
 Ить-ить-ить — бабина нічого не... (робить).
 Ку-ку-ку — баба зненавиділа дідову... (дочку).

 Сі-сі-сі — дід залишив її у... (лісі).
Ла-ла-ла — вона сиділа і... (шила).
Ла-ла-ла — кобилячу голову... (слухала).
 Ла-ла-ла — заміж... (вийшла).
Ті-ті-ті — поїхала до батька в... (гості).
 Ку-ку-ку — дід вивіз і бабину... (дочку).

 Ла-ла-ла — собачка правду... (сказала).

Комментариев нет:

Отправить комментарий