среда, 2 ноября 2016 г.

Українські вечорниці

Українські вечорниці
(Куток зали відгороджений ширмою. На ширмі (від   підлоги   до   стелі)   намальована   піч. Стіл уставлений  глечиками,   келихами,   на  тарілці  паляниця, макітра з варениками.   Біля  бокових  стін зали — лави (для гостей).
Виходить   ведуча   (дорослий)   в   українському вбранні, на голові зав 'язана яскрава хустка).
Ведуча (до глядача)
.Я, вибачте, хвилююсь трохи. (Усміхається).
Моє ім'я просте — Солоха.
Я господиня цієї хати,
Бажаю всіх вас привітати
Зі святом веселим
В гостинній нашій оселі. (Звучить   спокійна   музика.    Виходять   «гості» (діти-учасники вечорниць) і сідають на лаву).
 Солоха.
Зібрались ми на вечорниці.
Назвемо їх «жартівниці».
Будем разом розважатись,
Ще й вечерею пригощатись.
За нашим звичаєм — це, як годиться,
Завжди вареники на вечорниці. (Показує на макітру. Усміхається).
Стіл накритий рушниками.
Ось і миска з пампушками.
Є й засмачна паляниця!
Нумо ж, будем веселиться!
Зручніше сідайте
Та пісню заспівайте.
Пісня «Черевички»
Гоп-гоп, чики-чики!
Є нові в нас черевики.
Ми прийшли у них на свято,
Танцюватимем завзято,
Туп-туп каблучками!
Розведем в боки руками.
Сплеснем, вихром закружляєм,
Черевики нові маєм.
Ой, які ж гарненькі!
Наче маки, червоненькі,
Ще й риплять, як зробиш крок,
Так і просяться в танок.
Солоха.
А тепер завзято виходьте танцювати.

Пісня-танок «Веселі черевички»
(На музичний вступ гості (діти, що сидять на лавах) виходять і вільно розташовуються обличчям до глядачів. Руки — в боки).

Танцюристи-черевики
Самі чують, де музики,
Самі в коло ідуть,
Наші ніжки несуть.
(Почергово    виставляють    ноги     на    каблук, пружинячи в колінах показують черевички).
Музичний   вступ. Чвертним   кроком   один   за одним рухаються, утворюючи коло.

Черевички-танцюристи,
Чи дасте мені присісти?
Через вас, через вас
Я танцюю увесь час! (На підскоку «викидають» ніжки уперед. Руки — в боки.
Далі довільний танок. Після таночку всі сідають на лави. Раптом з-за печі виходить Гриць (дитина). Він    повільно   розглядає   усіх,    позіхає.    Потім промовляє).
 Гриць.
Оце треба було так горлати?
Не дали мені й поспати.
На печі так зручно лежати,
Що не хочеться й вставати.
(До Солохи).
Що тут відбувається?

Солоха.
А у нас вечорниці!
Грицю, а як тобі спалося?
Який ти бачив сон?
(Гриць довго щось намагався пригадати).

Гриць.
Та хіба ж там в темряві щось побачиш?

Солоха (сміється).
Всі знають, що ти ледачий.
Ти не змінився, Гриць, я бачу.
Отож, серденько моє,
І пісня-жарт про тебе є.

  Гриць. Яка пісня?

Солоха   (звертається   до   глядачів). 
 А   давайте нагадаємо цю пісню.
Пісня «Грицю-Грицю»

Дівчатка. Грицю, Грицю, до роботи.
Хлопчики. В Гриця порвані чоботи.
Дівчатка. Грицю, Грицю, до телят.
Хлопчики. В Гриця ніженьки болять.
(Гриць в цей час сміється).
Дівчатка.Грицю, Грицю, іди їсти... (Усі замовкли).
  Гриць (сміється).
  Зачекайте! Де тут сісти? (Усі сміються).
Солоха.
Грицю, ти нас дуже всіх здивуєш,
Якщо зараз затанцюєш.
Гриць.
А чому б не танцювати?
Вечорниці — гарне свято. (Бере бубон).
  В бубон буду бить гучніше,
  Щоб танок був веселіше.
(Виконується «Танок Гриця з бубном»).
Солоха (до Гриця).
Я гадаю, що ти вже не полізеш на піч спати, тож залишайся з нами. (Чути якийсь шурхіт).
  Солоха (таємничим голосом).
Здається, за піччю хтось ховається...
Налякати нас намагається. (З-за печі висувається якась страшна голова (маска). Ховається і знову висувається. Спочатку всі були здивовані, а коли знову показалося страшне, то перелякані почали ховатися: хто під стіл, хто — під лаву... Пауза).
(З-за печі на мітлі скаче Баба Яга (дорослий) під музичний супровід «Баба Яга»).
Пісня Бабусі Ягусі
Десь тут голоси лунають,
Дуже весело співають.
А мене, Бабцю Ягусю,
Запросить не бажають. (Оглядається навкруги).
Приспів:
Не бажають стареньку запросити,
Не бажають смачненьким пригостити.
(Усі потроху вилазять і дивляться на Бабу Ягу).
Хоч на вигляд я старенька,
А в душі я — молоденька.
Я весела, я моторна,
Бабця спритна і проворна.
(Підстрибує на мітлі).
Приспів:
Хто ж захоче Ягусю запросити?
Вареничком смачненьким пригостити?

Солоха (взявши руки в боки).
Ну і ну! Звідки ти з'явилась І як тут опинилась?
Баба Яга.
А ви хіба не знаєте?
Ви ж казки читаєте!
Солоха.
Та знаємо: що в ступі літаєш
І мітлу велику маєш...
Димарем можеш скористатися
1 в приміщення дістатися.
(Баба Яга киває головою).
Ти хочеш залишитись у нас на вечорницях?
Баба Яга (підстрибує на мітлі). Хочу!!! Дуже хочу!!!
Солоха.
А якщо ти така спритна, то пограй з нами в гру.       

(Виконується «Гра з Бабою Ягою» під музичний супровід. Після гри Баба Яга, спираючись на мітлу, щось бормоче).

Солоха.   Бабусю Ягусю! Що ти бормочеш?
Баба Яга.
Ось я мітлою постукаю, погрюкаю,
Ще й ногами потім потупаю.
Буде грім у небесах!
Будуть тут чудеса!
 (За дверима чути гуркіт. Хтось голосно вигукує «Ого-го-го-ооо!»).
Солоха. Ой, лишенько! Ховайтесь.
Баба Яга.
Та чого лякатися?
А тим більш — ховатися?
То ж мій кум — Лісовичок,
Жартівливий старичок.
А з ним — мої вихованці —
Улюблені обірванці,
Мої пустунчики-веселунчики!
(До зали заходять Лісовичок  (дитина)  і кілька кумедних персонажів з розмальованими обличчями і в незвичайному   одязі.   Зачіски   у   них   кумедні.   Це «пустунчики-веселунчики»).
Лісовичок.
Хо! Як гарно тут у вас!
На такому святі я в перший раз!
Солоха.
Тут пісні, таночки, сміх...
Всього вистачить на всіх.
Ви нас трохи налякали.
На вас ми зовсім не чекали.
Ми здивовані вашою появою.
Вона не є для нас цікавою! (Сердито тупнула ногою).
Баба Яга (до Лісовичка).
Ану, куме, йди сюди!
Ти ж мене не підведи.
Доведи, що не треба лякатися!
Покажи, як треба розважатися..
(Під   веселу   музику   у   магнітофонному   запису персонажі виконують рухи сучасних танців: твіст, брейк тощо.

Солоха   і   Гриць   підходять   до   персонажів   з гостинцями).
Солоха.

Баба Яга.
Я дарунки забираю,
А тебе за це на мітлі покатаю.
(Солоха з Бабою Ягою скачуть на мітлі).
 Солоха.
Досить! Бувайте!
Більш нікого не лякайте. (Сміється).
(Персонажі виходять).

Солоха.
Свято трохи зіпсували,
Але все ж порозважали. (Чути далеко гучні кроки. Кукурікання).
Солоха.
        Що таке? Що знов за диво?
Хтось крокує так сміливо?!
(Звучить   вступ   до   пісні   «Два дружки-півнички».   
Виходять    два Півничка і Котик. Діти, що в залі, співають пісню).

На стежки два дружки
Півники ступають,
На зорі у дворі
Ранок починають. (Ходять, високо піднімаючи коліна).
Приспів:
А пухнастий Кіт-воркіт
Муркотить-співає.
Шле їм лапкою привіт,
Хвостиком махає. (Імітують рухи).
Два дружечки Півнички
Крилами махають,
І свої гребінці
Вгору піднімають. (Імітують рухи).
Приспів.

Солоха.
Як мушкетери, ці Півники — сміливі!
Але здається, що трохи драчливі?!
Гребінці попіднімали,
Крилами вже замахали. (До півників).
Бачить вашу бійку — не бажаємо!
Півні. Ми трохи вас порозважаємо. (Виконують танок «Півники-бешкетники»).
Солоха.
Грайливі і бешкетні
Ці Півники кумедні! (До Півників).
Ось вам просо! Ось — пиріг!
   А ви йдіть гуляйте за поріг.
(Півні пішли.  Котик, який залишився, ходить на м 'яких лапках і озирається).
Котик.
Вам тут добре!
Ви тут співали й танцювали,
А мені в коморі миші заважали.
(В цей час вибігають четверо Мишенят).
Ось вони вже тут з'явилися!
З'явилися — не забарилися!
(Мишенята   метушаться,   доку­чають  Коту,  який від них відбивається   —   під музичний  супровід «Мишки»
Котик.
Які ж ви нестерпні!
Зв'язався з вами я дарма.
Ідіть геть, противні!
Сили в мене вже нема.
(Миші чіпляють Кота).

Доки будете докучати?! Доки?!
Дайте вже, нахаби, мені спокій!!
Не бажаю з вами ні миритися, ні гратися!
Навіть не бажаю з вами зовсім знатися!!
(Кіт падає на спину і відбивається).
Йдіть від мене геть, докучливі Миші,
Я бажаю жити спокійно в тиші.
(Миші тягнуть Кота за чотири лапи).
... Не треба так робити!
Давайте будемо дружити... (Усі сміються).
 Солоха.
Насмішили нас і Кіт, і Мишенята.
Ну, а вечорниці — це веселе святото
 Хто з вас знає і може прочитати
віршики-смішинки?               
(Виходять двоє дітей: дівчинка і хлопчик.   Розповідають   вірш-смішинку  «Вовки»).
Дівчинка.
Чого ти так збілів?                   
Що з тобою сталось?
Хлопчик.
Та за мною через став        
Аж сто вовків гналось!
Бог з тобою! Сто вовків! Та село б почуло...
Та воно так і не сто, А п'ятдесят було!
Та й п'ятдесят диво в нас... Де б їх стільки взялось?
Ну, ти права, нехай так, Але десять гналось.
Та і десять не було! Знать, один усього?!
А як один? Аби вовк!Страшно і одного!..
  А може, то і не вовк? ...
..А що ж то ходило? Таке сиве та мале,
      А хвостик як шило. (Усі сміються).
 Солоха.
Чули? То ж було мишеня.
А хто ще знає смішинки? (Виходить Гриць).

Гриць. Я вам краще про себе розкажу:
От я вчора виступав!
Ви б почули, як співав!
Хоч немає слуху,
Я горлав щодуху!
«До-ре-мі-фа-соль-ля-сі»,
Голос мій почули всі!
А кінчив — що сталось!
З місця всі зірвались!
... Сцену ледь не рознесли...
А мене схопили —
Аж на вулицю несли!
... А вже там побили.  
***

Миколо, чому ти два дні не приходив до школи?
—Та я позавчора йшов через річку,
Крізь лід проваливсь у холодну водичку.
Весь день після того лежав і хворів,
А мама аж двох привела лікарів.
—То ж позавчора було. А де ти був учора1
—А вчора якраз біля вашого двору,
У школу йдучи, я з лікарем зустрівся.
Ну, думаю, вчитель наш теж провалився.
* * *
А якщо ти йдеш по вулиці й бачиш гарний сад, а в ньому багато груш і яблук, що думаєш про господаря?
Чи він має собаку.
* * *
Сторож упіймав хлопчика, який крав яблука
— Негіднику!—кричить сторож,— я тебе зараз навчу, як красти!
—Навчіть, а то мене вже втретє ловлять.
* * *
Швидше збирайся, а то запізнишся до школи
Нічого, школа відчинена цілий день!
* * *
Зачинені двері, надворі дуже холодно.
—  Хіба   надворі   потеплішає,   якщо  я   зачиню двері?
* * *
Кум до кума:
Кум, ми з тобою йшли?
Йшли.
Кожух знайшли?
Знайшли.
Я тобі кожух давав?
Давав.
Ти кожух взяв?
Взяв.
А де ж він?
Та що?
Та кожух.
Та який?
А ми з тобою йшли?..
***

Їхав я конячкою на базар. А вона ж, поганенька, їхала-їхала... та й стала.
Так я сам запрігся, а її прив'язав до воза та й кажу:
Не хотіла їхати, то йди пішки!

***
(Ще двоє хлопців).
Питає вчитель:
Скільки буде два і два?
Три, пане вчителю.
Як-то три?
Ну, три з половиною.
Як я бачу, то ти цілком дурень.
Ну, чотири.
То чому ти відразу не сказав?
А хіба можна відразу дати чотири, не поторгувавшись?
***
(Двоє дівчат).
Ой, кумо, зима люта буде.
Невже?
Страшенні морози будуть!
Та ну!
Так буде холодно, що аж ну!
А ти звідки знаєш?
Бо у мене ж кожуха нема!

Інсценівки
Хлопчик. Мамо! Чи ви знаєте, яка в нас оказія була? У діжку з квасом миша впала.
Мати. Ой, Боже мій! Чи ж ти її витяг?
Хлопчик. Еге, буду я витягувать! Щоб вона мене вкусила? Я піймав кота і кинув
у діжку, щоб він мишу з'їв.
* * *
Хлопчик. Куди це ти, Іване, так поспішаєш?
Хлопчик.   Додому.   Лягатиму   спати,   бо   завтра треба рано вставати.
Хлопчик. Чого ж бо це?
Хлопчик. А снідати.

Солоха. Давайте згадаємо веселу пісеньку. (Співають пісню «Хвастунець», можна виконати в ролях).
Вова хвастав, хоч ніхто не вірив:
«Не боюся я ніяких звірів!
Є у мене і відвага, й сила!
Я здолаю навіть крокодила».
В поле вийшов погуляти Вова,
А навпроти йде руда корова.
Вова ойкнув і побіг до мами,
Як побачив диво із рогами.
Мама Вові сльози витирає,
Утішає, а сама зітхає.
Сумно мамі, коли син лякливий,
Ще й на диво отакий хвастливий!
 (Солоха виходить на музичний вступ. Співає).
Пісня Солохи
Наше свято «Вечорниці»
Відбулось, як жартівниці.
алюбки пошуткували,
Поспівали і пограли.
Приспів:
Гоп! Гоп! Веселе свято!
Ще й вареників багато.
«Вечорниці» ж бо такі —
І веселі, й гомінкі!
          Дещо ми тут пригадали
І в «смішинках» побували.
Побажаємо малятам:
«Хай весь рік це буде свято!».

Приспів (співають всі):
Гоп! Гоп! Веселе свято!
Ще й вареників багато.
«Вечорниці» ж бо такі -
І веселі, й гомінкі!
Солоха.
А в кінці свята — на останнє —
З'їмо вареники в сметані. (Сміється).
Гриць.
Я можу обідати і вранці, і вдень, і ввечері! (Закриває завісу). Бувайте!   


Комментариев нет:

Отправить комментарий