Тема. Правопис
префіксів
роз-, без-, з-, с-
Мета:
·
розширити та поглибити знання учнів про будову слова (розвивати предметну компетенцію);
·
розвивати вміння вимовляти та писати префікси роз-, без-, з-, с-, свідомо використовувати в
мовленні слова з префіксами (розвивати мовну компетенцію); формувати в учнів уміння утворювати нові слова за допомогою префіксів, правильно їх писати (розвивати предметну компетенцію);
збагачувати словниковий запас учнів (виховувати пізнавальну компетентність); розвивати фонематичний слух, спостережливість, мовлення учнів, мислення (розвивати комунікативну компетентність);
·
виховувати інтерес дітей до вивчення української мови, доброзичливе та шанобливе ставлення до людей (розвивати самоосвітню компетентність).
Обладнання: підручник; таблиця; тести; технологічні картки.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу до уроку
— Сьогодні ми почнемо урок української мови з посмішки. Поверніться один до одного, посміхніться і побажайте один одному успіхів. А я підійду до кожного, торкнуся до вашої долоньки і передам вам часточку своєї енергії, свого розуму А тепер поверніться до наших гостей і своєю посмішкою передайте їм, що ми ради бачити їх у нашому класі.
Попрацюємо старанно.
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти — просто молодці!
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. На початку уроку ми повторимо відоме.
Перше випробування. Комбіноване завдання. (М)
1 — На дошці — візерунки:
|
Розставте склади за візерункомі зберіть слова. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
— Отже, над якою темою ми будемо працювати на уроці?
Правильно, тема нашого уроку "Будова слова"
2. Словник сучасного уроку.
— Які слова будуть входити у ваш словник сьогодні, ви довідаєтеся з загадок.
• Я — житель підземний
Лісів і полів
І спільна частина
Споріднених слів. (Корінь)
Запис на дошці. Словник: корінь.
• Стою поперед кореня.
Люблю це місце я!
Нові слова утворюю.
Скажіть моє ім'я! (Префікс)
Запис на дошці. Префікс.
• Хоч за коренем, позаду,
В мене теж значна посада!
Я без зайвої розмови
Здатний геть змінити слово! (Суфікс)
—
А далі — друге випробування. (О)
—
Як правильно, безпомилково
Писати треба дане слово?
суффікс
суфікс
суфикс
суффикс
Запис на дошці. Суфікс.
• У слові я — наприкінці,
Як той мізинчик на руці.
А в реченні слова зв'яжу,
Бо зв'язковим я там служу! (Закінчення)
Запис на дошці. Закінчення.
— Якої частини слова не вистачає?(Запис на дошці. Основа.)
3. Повторення правил.
—Давайте повторимо, що саме ми вже знаємо про ці частини слова.
Закінчення — змінна значуща
частина слова, яка потрібна для зв'язку слів у словосполученні та реченні.
Основа — частина слова без закінчення.
Корінь — спільна частина спільнокореневих
слів.
Префікс — значуща частина слова, яка знаходиться перед коренем. Він надає слову нового значення або нового відтінку значення.
Суфікс — значуща частина слова, яка розташовується після кореня. Він надає слову нового значення або нового відтінку значення
4. Третє випробування. (Л)
—Згрупуйте слова у два стовпчики: у перший запишіть форми того ж слова, у другий—спільнокореневі слова.
Старий, читач, читанка, старого, прочитати, старих, перечитувати, читацький, старому
• Пояснення орфограми слова читацький. \
• Розібрати біля дошки слова за будовою: читацький,
старого, перечитувати.
•
Чому у цьому слові закінчення ти, а не -и?
5. Висновок.
—
З яких частин складається слово?
—
Тож давайте зробимо висновок.
Хто частини слова знає,
«Зайве» слово відгадає.
корінь
синоніми
суфікс
закінчення
основа
-
Чому саме це слово зайве?
Якої частини слова не вистачає у таблиці? ( префікс)
III. Повідомлення теми та мети уроку
1 — Сьогодні ми
зосередимо свою увагу на двох префіксах — роз- і без- і навчимось їх правильно писати. Це дуже важливі префікси. Необхідно знати, як їх писати. У старших класах ви будете складати іспити, писати тести — і завжди там зустрічаються слова з цими префіксами.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
У префіксах роз- і без-
Не буває букви С.
Букву 3 завжди пиши:
Безкоштовний, розкажи.
1. Порівняння з російською мовою.
Четверте випробування. Перекладіть українською мовою, виділіть префікс. (О)
Рассказать
|
|
раздеться
|
|
расспросить
|
|
безоблачньїй
|
|
беззаботный
|
|
Підсумок. У російській мові українському префіксу роз- відповідають російські префікси рос-, роз-, рас-, раз-.
2. Гра «Я — тобі, ти — мені».
Учитель «дає» учням слово, а вони «повертають» антоніми до цього слова, додавши префікси роз-, без-.
— Що таке антоніми?
(Грамотний, єднати, законний, платний, зав'язка, смертний., страшний.)
Підсумок.
Які префікси допомогли вам під час гри? Як вони пишуться?
3. Робота з підручником (С. 106, правило).
4. Прочитати оповідання.
СПИСАВ ЗАДАЧУ
Павлик прийшов до школи стурбований. Удома він безрезультатно сидів над задачею і не міг її розв'язати. Він вирішив списати у когось.
Списуючи у Зіни задачу, в останній дії Павлик помітив помилку. У своєму
зошиті він написав правильно, а Зіні не сказав, що в неї помилка.
Учителька зібрала зошити для перевірки і принесла їх наступного дня. «У Павлика "одинадцять",— сказала вона.— Молодець, добре попрацював над задачею. А в тебе, Зіно, "вісім". Помилки припустилася...»
Зіна зблідла. Вона глянула на Павлика. Той почервонів і схилив голову над партою.
(За В. Сухомлинським)
—
Яким є вчинок Павлика?
—
Що б ви йому порадили?
—
Скажіть, будь ласка, чи відповідають цьому оповіданню прислів'я.
• Краще честь, ніж безчестя.
• Роби добро — не кайся, робиш
зло — зла й сподівайся.
— Чому ви так гадаєте9
Повторення. Діти, ми вже вивчали префікси: з- та с-. Що ви про них знаєте?
• Виписати з оповідання слова з префіксами роз-, без-, з-, с-.
4. П'яте випробування. (Д)
— Відгадайте, що за слово має ось таку будову:
беззубий
безногий
безхвостий
безхмарний
5. Шосте випробування. (Д)
— Замініть одним словом із префіксом без-, запишіть.
1.Людина, яку
ніщо не турбує.
|
|
2.Пилосос, який
працює без
шуму.
|
|
3.Кондиціонер,
який не видає
звуків
|
|
— Що ви бачите у корені слова беззвучний? (Чергування)
V. Закріпленім та систематизація знань
Тестові завдання. Останнє — сьоме випробування. (І)
1) Знайти слово з префіксом роз-:
а) ...країй;
б) ...хмарний;
в) ...славний;
г) ...трусити.
2) Знайти слово з префіксом без-:
а) ...валитися;
б) ...пустити;
в) ...страшний;
і) ...сипати.
3) Яку літеру потрібно вставити в словах: ро...чарований, бе...смертя:
а) з;
б) с;
в) ц;
г) не знаю.
4) Знайти, в якому слові помилка, виправити її.
а) На беслюдному
березі моря одинока хатина стоїть. (Леся Українка)
б) На безлюдному
березі моря одинока хатина стоїть. (Леся Українка)
VI. Підсумок уроку
—
Що необхідно пам'ятати про правопис префікса роз-?
—
А який ще префікс підпорядкований цьому ж правилу?
—
Молодці, всі випробування ви пройшли. (На дошці з букв склалося слово — молодці).
- Діти, якщо вам сподобався урок, покладіть у зошит сонечко, якщо ні,—хмарку, а якщо вам складно відповісти — сонечко і хмарку
Комментариев нет:
Отправить комментарий